tisdag 24 februari 2009

Att tro vs Veta allting

Ju äldre jag blir desto mindre vet jag. För tio år sedan var jag mer tvärsäker på precis allting. Jag kunde bestämma mig på två röda sekunder. Nu går jag hem och begrundar innan jag handlar. Jag blir mer och mer lik mamma kanske.

I inlägget nedan har A skrivit som kommentar: "Måste bara berätta vad den yngre av mina söner sa till sin kusin just. - Jag känner en som heter E.... och vet du, han har en mamma som vet allt! Så nu vet du vad du har att leva upp till : )"
?!?! Jag vet inte vad jag ska säga om det, ska jag dementera eller nicka och säga att killen är ju synsk... Inte så ödmjukt kanske, men jag asgarvade när jag läste det = )

Jag har påbörjat läsningen av en mycket intressant bok, Guds älskarinnor av Anita Goldman. Den behandlar bl.a. hur andlighet och erotik hör ihop, men så långt har jag inte kommit ännu. Jag är bara inne på förordet, men tror att den här läseresan kommer att bli minst sagt minnesvärd. Goldman talar bl.a. om att " 'detta med Gud' inte alls hade att göra med 'tro', med att bestämma sig för att tro på andliga skrifter eller sanningar. Man 'tror inte på Gud'. Man erfar Gud. [...] Resten handlar om att - i en trolös värld - lita på sin erfarenhet, på det man vet."

Det får bli amen för idag.

Inga kommentarer: