lördag 7 februari 2009

Litteraturutmanad...

Vilken författare har du flest böcker av i bokhyllan? Utmaningen kommer från Anna och jag måste skrynkla ihop ansiktet i min mest eftertänksamma min för att kunna komma på svaret. Jag ger bort nästan alla böcker jag köper själv och som jag tycker att andra ska läsa. Hemskt, jag vet, men så är det.

Det känns faktiskt lite skämmigt, men jag har alla Harry Potter-böckerna och har gjort grundliga analyser på dessa (se Bokgalleriet) eftersom hon blandar så friskt mellan mytologier och leker med språket. Jag gillar sådant, så därför finns det många J. K. Rowling i hyllan, både på svenska och engelska.

Sedan blir det dött lopp mellan Jane Austen och C. S. Lewis. Lewis har jag läst sedan jag var liten och läser fortfarande om Narnia med behållning. Austen upptäckte jag när jag läste en kvinnolitteraturkurs och fick underbart bra undervisning.

Jag skickar utmaningen vidare till Annaboda, Gretagarn och varför inte motvilliga läserskan, tillika svägerskan, Karro.

3 kommentarer:

Anonym sa...

För mig blir det extremt lätt.
Margit Sandemo!
Har alla 47 delar av hennes "Sagan om Isfolket" :)

Karro sa...

Haha... det här kallar jag utmaning!

Karro sa...

Kastar tillbaka en utmaning till dig och din make. Finns att hämta i min scrapblogg.