måndag 21 juni 2010

Jujja och nigeriansk familjedramatik på en och samma dag...

Jag har läst en fantastisk bok i dag: Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie. Hon är född i Nigeria 1977 och detta är hennes debutbok. Läs mer om den i Bokgalleriet. Hennes första bok att ges ut i Sverige var En halv gul sol och den kommer för alltid att ligga högt på min topplista över fantastiska böcker, också omskriven i Bokgalleriet.

Nu väntar ny spännande läsning, både för egen och för barnens del. Den här fina damp ner i brevlådan i dag och femåringen lyssnade koncentrerat på den fina cd-skivan som hör till. Underfundiga "pappa och mamma är inte samma"-sånger av sköna Jujja Wieslander vackert illustrerade av Marit Törnqvist. "Du och jag och min lilla cykel" innehåller många roliga sånger som barnen redan kan, så i nuläget vill de inte lyssna på de visor jag vill bekanta mig med utan rocka loss till Vipp på rumpan-affär och Om det börjar regna.

Jag blir så glad när vi lyssnar till sången om kojan:
Vi har byggt en koja
nu är kojan klar.
Vi har byggt en koja
nu är kojan klar.

Vad ska man göra dö
vad ska man hitta på?
Vad ska man göra
när kojan är klar?

Illustrationen visar en sinnrikt tillverkad koja med en leklust och påhittighet som jag känner igen i mina egna barn. Sedan blir det tydligt att själva kojan inte är målet, utan att det är tillverkningen som är det roliga. Då tar leken slut och barnen sitter håglösa och suckande och vet inte vad de ska hitta på.

Texterna är enkla och igenkänningsfaktorn är hög. Språket i Wieslanders texter har alltid tilltalat mina barn och den fina CD-skivan som medföljer boken gör det möjligt för små armar och ben att rocka loss.



Bild lånad från förlaget.

2 kommentarer:

MalinKa sa...

Lyckos!! Jag önskar att vi (JONAS) hade vågat lite mer och satsat på det röda...eller det gröna IKEA köket som jag också tycker är skitsnyggt!! Men nu är jag redo att börja införa mer färg på Kedjegatan!! Ska bli härligt.

M sa...

Jag önskar att det vore klar. Vi är bara i inledningsstadiet och pang bom är köket utgånget ur sortimentet.