söndag 27 juni 2010

Då tänker jag så här...

När Helena Bergström och Maria Lundqvist släpper loss och dansar i Heartbreak Hotel tänker jag mest på var de gjort av sina väskor.

När ett förälskat par kastar mat på varandra och sedan älskar med varandra tänker jag bara på att någon måste städa upp det där senare.

Glasrutor som går sönder när någon kastas genom den vid ett bråk. Så opraktiskt.

När någon repar lacken på en bil för att hämnas en oförrätt tänker jag mest på hur dyrt det blir att fixa skadan. Eller att någon på filminspelningen får köpa bilen lite billigare, just eftersom det är en lång och djup reva i lacken.

Jag tror att det hela började när jag var liten och såg filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker:
- Pippi som förstör födelsedagstårtan.
- Skrållan som hälsar på i böcklingshuset och kommer ut alldeles sotig. Hur får de ungen ren igen?
- Skrållan igen som målar i köket efter det att farbror Melker har gjort så fint.
- Emil som gör än det ena än det andra.
- Mattis som kastar ägg på väggen när Lovis städar.

Tänk att jag inte kommer ifrån det där.

Inga kommentarer: