tisdag 8 juni 2010

Barngrejer och damgrejer

Femochetthalvtåringen ville ha en batteridriven tandborste och när jag såg dessa för 69 spänn på Coop tänkte jag att saken var biff. Jag sneglade en god stund på de rosa färgerna prydda av Barbies kurviga figur innan jag bestämde mig för att det minsann fick duga. Jag balanserade upp med en Spiderman-tandkräm.

När jag kom hem och visade upp inköpen rynkade femochetthalvtåringen på pannan och sade inget, varken bu eller bä.
- Vilken tjej vill du ha? frågade jag och han bestämde sig för den Barbie som bar jeans.

Femåringen har börjat prata om vad som är barngrejer och vad som är damgrejer och det här kvalade in i damgenren. Sagt och gjort klippte vi till ett bokmärke och sprayade för fulla muggar på ett spraylim så att Lille-Skutt och Lurvas pryder hans tandborste. Lilleman bryr sig inte alls, utan borstar på med sin damgrej med stor frenesi.

Fem år är min stora kille och redan så styrd in i ett tänkade om vad som är för pojkar och vad som är för flickor. Hur mycket jag påverkat honom i det tankesättet vill jag inte ens tänka på, men det har nog varit betydande eftersom jag faktiskt balanserar upp två tjejtandborstar med en killtandkräm?

Inga kommentarer: