lördag 5 juni 2010

04.45 - Läge för generationsboende?

Det är tur att han är söt. Annars hade han varit billig 04.45 denna morgon, när han slog upp sina blå och avfyrade sitt lyckligaste leende.
- Mmm. Mamma, du ä mjuuuuk, gullade han medan jag med misstro tittade på siffrorna som syntes på digitaluret. I går, när det var dagis, sov tvååringen i fråga till 07.10.

Jag vet att chansen att han ska sova lika länge dagen därpå är lika med noll, men 04.45 - allvarligt? Han har sovit åtminstonde till 06.10 tidigare...

Nästa helg är det bröllop och kidsen ska då sova hos morföräldrarna, av vilken den ene kommer att ha suttit uppe vid ovan nämnda okristligt tidiga klockslag och väntat på att någon ska börja röra på sig.

Jag läste att det är mer populärt än någonsin med generationsboenden. Jag börjar också tycka att det är en riktigt bra idé. När tvååringen vaknar kan man viska "Gå till mormor och morfar" och sedan vända sig om för att fortsätta sin skönhetssömn. När jag senare vaknade kunde jag bara gå femtio meter och få nybryggt kaffe.

I dag väntar trevligheter i två län: ner till stugan för födelsedagsfirande av svägerskan, sedan grillning i grannbyn där området i folkmun heter "Skilsmässogränd".

Trevlig helg!

Inga kommentarer: