tisdag 4 november 2008

Ur barnamun

Ja, nu har han gjort det igen. En liten pojke med stora ord. Igår vid frukosten utspelade sig följande samtal:
- Mamma, alla i den här världen och i den här byn ska ju dö.
- Ja, alla ska ju dö, så är det.
- Ja, och då kommer de upp till himlen och får bo i sitt hus.
- Ja, så kanske det är. Jag vet inte hur det är i himlen, men så kan det vara. Känner du någon som är död?
- Ja. Olga är ju död.
- Mmm. Det är hon.
- Och Jesus. Han är ju också död.
- Ja, det förstås. Känner du Jesus?
- Ja, han brukar vara på barntimmen ibland. Fast man kan inte se honom.
Jag var tvungen att ta en paus i utfrågningen för att skratta, men nickade. - Nej, just det. Det är ju Jesus vi ber till när vi läser Gud som haver. Då pratar vi ju med Jesus och Gud.
- Ja, fast Gudrun såg jag på bönhuset flera gånger i söndags.
Nu var jag tvungen att skratta högt. - Ja, men vet du att Gudrun kan man alltid se.
E såg fundersamt på mig och sade sedan, nästan besviket: - Jaha.

En stund senare kom han ut ur sitt lekrum och sa: - Vet du mamma. Lillebror får låna alla mina grejer.
- Det var generöst av dig.
- Vad sa du?
- Generöst. Du är generös när du delar med dig av dina saker. Annars är man egennyttig när man säger att ingen annan får röra ens saker. Men att vara generös är någonting fint.
- Det var fint sagt. Tack så mycket.

Så enkelt är det. Som avslutning kan berättas att han utanför IKEA i Uppsala utbrast:
- Herregud så många vagnar.

Så nu lägger vi den här dagen i Faderns och sonens och den helige Gudruns händer. God natt.

3 kommentarer:

Pimmi sa...

Underbart härligt. Han är för go Kram Emma

Anonym sa...

Å det är så fint när de funderar såhär! Matilda kom hem från Luciatågsövningen för några jular sedan och frågade mig vem den här Helga var egentligen. Jag fattade efter ett tag att de hade övat in O Helga Natt.

M sa...

Pimmi - visst är han. Mitt hjärta svämmar över av kärlek varje dag.

Ewa - Men så bra! = )Helga. Nu kommer jag att tänka på det varje gång jag hör den låten.