torsdag 20 november 2008

90-talets kvinnoroman

Susanna Tamaros Gå dit hjärtat leder dig har kallats 90-talets kvinnoroman och den fick jag nys om genom att titta på Malous Efter tio. Det var Peter Jöback som fått den i handen av en bekant och talade varmt om den.

Det är någonting med kvinnoporträtt och generationsberättelser som fascinerar mig, kanske för att jag själv är så medveten om sådant jag upprepar som min mamma gör och som hon i sin tur gör för att hennes mamma alltid gjort... Att skära pannkakan med en lillemankniv t.ex. Jag skär inte pannkaka om jag inte hittar just den kniven.

Gå dit hjärtat leder dig är en stor roman i litet format och mer finns att läsa i Bokgalleriet. Det enda irriterande med den är titeln som fått mig att nynna på Shirley Clamps Min kärlek.

3 kommentarer:

Annas resa sa...

Tack för tipset!
Annars har jag gamla förutfattade meningar om Susanna Tamaro, men de kanske går att ändra på. Trevlig helg!

M sa...

En varning dock. Gillar man inte omskrivningar är det här inte en bok man ska läsa. Det är mest generationsberättelsen jag tilltalas av.

Anonym sa...

Det är fint att Peter Jöback har tipsat om den. Mer om denne man på kafferepet. Kram.