onsdag 5 november 2008

Den som undrar varför jag inte prenumererar på PT...

...kan undra no more. Min man läste upp följande telegram ur dagens nätupplaga:

Presskonferens om Carolin-fallet GÄLLIVARE
I morgon torsdag kommer polis och åklagare att hålla presskonferens i det så kallade Carolin-fallet. Presskonferensen, som blir klockan 09.00 i polishuset i Gällivare, är utlyst för att delge media de faktiska förhållanden i utredningsarbetet som nu är kända och möjliga att ge allmänhet och media - och för att ta död på de många rykten och spekulationer om vad som egentligen hänt den mördade Pitekvinnan som florerat den senaste tiden. Vid presskonferensen kommer både kammaråklagare Ulrika Schönbeck, som är förundersökningsledare, kammaråklagare Anette Ölmbro och poliser från spaningsledningen att delta.


Rött = korkat formulerat.
Blått = syftningsfel. Ett olyckligt sådant.

Vad vore _i_eå utan PT? står det på någon t-shirt jag sett, men mitt svar är - inte så mycket sämre i alla fall.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag btycker att PT har hållit en väldigt låg profil när det gäller Carolin-fallet, både jämfört med våra andra länstidningar och kvällspressen. Jag tycker att PT är en viktigt del av Piteå. Ingen annan tidning bryr sig om vad som händer i vår lilla stad, så då r det ju bra att vi har en egen tidning. Det är inte så många städer av Piteås storlek som har en lokaltidning, bara det tycker jag är häftigt.

Men som tur är är det ju frivilligt att läsa den!
/svensklärare som säkert har skrivit in minst tio syftningsfel i den här korta texten

M sa...

Ja, all heder åt hur de hanterat saken. Det är journalistiken jag tycker har tappat så mycket. Rapporteringen från K1-galan och från "Hur fan kunde Liza Marklund få en gatsten i Piteå" är på låg nivå.

Inte vill man vara utan tidning heller, men att ta bort korrigeringsläsare - som så många tidningar gjort - höjer inte kvaliteten direkt.

Anonym sa...

På jobbet kallas PT "propellern" för att du bläddrar tre gånger och sen är du klar.

Visst har de hållit låg profil, men lite bättre journalistik skulle göra den mer prisvärd. Vill man inte läsa PT så är Kuriren bra på att skriva om Piteå.

Fru Mju sa...

ja det var ju aningen lustigt formulerat. vår lilla blaska slogs nyligen samman med en annan i samma storleksklass men kvaliteten har inte blivit bättre för det och nej, värt att prenumerera är det inte här heller. :(

Min horizont sa...

Det jag så ofta stör mig över är namnpubliceringen. Ibland kommer den direkt och andra gånger inte alls. Ibland finns den med i en artikel för att sedan nästa dag talas om 99-åringen. Frågan återkommer ofta i olika krönikor, lite för ofta för att PT:s ledning verkar vara helt överens om en linje.