lördag 15 maj 2010

Tre böcker på samma tema

Det började med Mikael Niemis Skjut apelsinen. Sedan tog jag upp läsningen av Vi måste prata om Kevin men lade bort den för att ge plats för något mer lättsamt. I alla fall trodde jag det när jag bläddrade igenom Janis den magnifika av Johanna Nilsson.

Skolskjutningar, alla tre. Det är inte bra för huvudet att läsa sådant här. Vapenlagar, undertryckt ilska, vuxna som fattaringenting, mobbning, åtgärdsplaner, funktionshinder, straffsatser och fängelsestraff.

Nu väntar en hög av böcker som Pocketförlaget skickat och jag hoppas att några av dem är något mer upplyftande än det här. Kommer ännu en skolskjutningsbok i min väg gräver jag ner den. Sommarläsningslistan är dock lång och det är dags att lägga böcker på hög för kommande sommardagar.

Inga kommentarer: