måndag 31 maj 2010

SMS-tabbe

En elev skrev ett sms till mig för att sjukanmäla sig i dag.
"Jag mår inte bra och stannar hemma i dag" löd meddelandet.
Jag svarade med ett "Ok" - trodde jag. Med textfunktionen på telefonen blev det "öl".
Svaret från studenten blev: "Nej, jag tror att jag har lite feber".

T9-fuktionen har således sina brister.

Dagens andra roliga var att en lastbil stod på lilla gångvägen som leder till arbetet och blockerade all gång- och cykeltrafik. Jag gick vid sidan om, på gräset, när jag såg en cyklist komma från andra hållet. Cyklisten var en äldre man, uppskattningsvis 70+. Utan att sakta ned körde han närmare lastbilen och plötsligt jappar han med cykeln så att han galant flyger över de höga kantstenarna. Han fortsatta som om det hörde till vardagssysslorna att köra off-road med cykeln, trots att denna långt ifrån är byggd för att framföras på ett sådant sätt.

1 kommentar:

Victoria sa...

Lars, öl och keps har blivit vedertagna och användbara ord i makens och hans kompisars sms-konversationer.

Men jag har märkt att T9:an får nya funktioner från år till år. Min nya telefon behagar skriva oförskämdheter i samma meningar som med den gamla telefonen var hövliga tilltal. Det finns alltså anledning att se upp.