söndag 9 maj 2010

Nyckeln till framgångsrik pedagogik?

Tvååringen dök upp framför mig med ett "Mmhmm!". Jag förstod att han ville visa mig något och när han öppnade munnen såg jag att han hade en nyckel i munnen. Jag sade åt honom att genast spotta ut den, men han skakade på huvudet.
- Man får inte ha nycklar i munnen! Spotta ut den!
- Nä, man behöv it de, svarade han med nyckeln fortfarande på tungan.

Jag tänkte snabbt. Han skulle inte veta vad en operation var för något om jag berättade att det kunde bli följden av att svälja en nyckel. Däremot vet han vad en doktor är och vad en sådan kan göra:
- Om du har en nyckel i munnen och sväljer ner den kan du bli tvungen att ta en spruta.

Nyckeln kom ut med rekordfart. Lyckad pedagogik? Inte mycket, men effektivt var det. Det fick mig att tänka. Det finns redan utbildningar i giraffspråket, men om jag gav en kurs i min pedagogik skulle den vara ungefär motsatsen.

Kursbeskrivning att skicka in till Skolverket för godkännande:
- Kursen ger dig konkreta och praktiska råd där målet är att barn och föräldrar ska kunna samexistera i hemmiljö.

För G: föräldern gör ett försök att manipulera sitt barn till lydnad och förstår skillnaden mellan giraffspråk och brutala lögner. Föräldern kan också ge vissa exempel utifrån egna erfarenheter som visar på att empiriska studier genomförts.

För VG: Föräldern arbetar självständigt och gör vissa framsteg med handledarens hjälp. Föräldern använder giraffspråk minimalt och visar på större framsteg genom empiriska försök.

För MVG: Föräldern arbetar helt och hållet självständigt och har fullständigt eliminerat alla spår av giraffspråk i sin vokabulär. Empiriska försök filmas och delas ut till kurskamrater för goda exempel på hur metoder kan användas i vardagen.

Inga kommentarer: