söndag 23 maj 2010

Nallta

- Mamma, få ja tötte å silten nallta?

Indoktrineringen i den lokala dialekten fortsätter och verkar ha fått betydligt starkare fäste i lilleman än i storebror.

- Men så mösche fallit! säger tvååringen när något går helt galet fel.

Storebror härmar mumintrollen och jag skrattar så att jag får tårar i ögonen:
- Ja haaatar att stiiga i kroossaat glaaas, säger han med breda aa:n och med alldeles lysande finländsk intonation.

En stilla undran: finns det någonting mer onödigt än allergi? Jag har suttit och nysit som om väldens alla löss hade invaderat min näsa. Så sjukt tråkigt. Och ful blir man också.

4 kommentarer:

Frida sa...

Nå inte vet jag väl, du var fruktansvärt snygg idag när jag såg dig. Allergy suits you!

M sa...

Men du, fatta vad snygg jag skulle ha varit utan allergi då! = )

Andreas sa...

Då är det väl naturens eget sätt att jämna ut oddsen lite...

M sa...

Naturen kan väl ta det lite lugnt i allsin dar!