torsdag 21 augusti 2008

Pocket och prassel

Lite snabba frågor får lite snabba svar så att Pocket och prasselutbytarvännen ska få lite att gå på inför första bokskicket. Här kommer det:

* Vilken genre är du mest förtjust i?
Hur jag än försöker läsa prettolitteratur som nobelpristagare (och svenska västerbottningar som inte fått nobelpriset ännu) så hamnar jag ändå oundvikligen bland deckarna och trivs rätt bra där.

* Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?
De böcker jag tyckt absolut bäst om alla kategorier är Linda Olssons Nu vill jag sjunga dig milda sånger och Carl Johan Wallgrens Den förunderliga kärlekens historia. Bland deckarna är Michael Connelly favorit och av honom har jag läst allt. Donna Leon är också en favorit, men jag har ännu inte läst hennes Djupt vatten, som faktiskt finns i pocket. Bland icke-deckarna har jag tyckt mycket om Ian McEwan och bara läst På Chesil Beach och Försoning av honom. I övrigt är jag alläsare och vill man kolla lite vad jag läst de senaste året kan man kolla på Bokgalleriet.

* Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?
Eftersom jag har lite som ambition att inte bara läsa deckare har jag någon gång tänkt läsa Busters Öron av Maria Ernestam, men har inte inhandlat den ännu då den var slut den gången jag skulle köpa den. Men sedan har jag i deckarväg inte läst någonting av Mari Jungstedt och inget av Anna Jansson (heter hon så?). Ändå har jag hört att de är bra.

* Vilken genre vill du absolut inte läsa?
Jag är verkligen allätare och har till och med gett mig på fantasy ibland. Jag har dock svårt för böcker som vältrar sig i elände: Pojken som kallades det och inte fanns och som överlevde..., Bakom stängda dörrar osv.

* Vilken författare vill du absolut inte läsa?
Monika Fagerholm har verkligen inte fungerat för mig. Inte Zadie Smith eller Lena Andersson heller. Annars har jag nog tagit mig igenom allt.

* Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det – och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?
Jag kan inte komma på någon sådan bok. Över huvud taget är jag ingen boksamlare utan ger gärna bort en bok jag tycker är riktigt bra. Oftast handlar det om pocketböcker. Men redan läst skick är absolut inget problem - jag lånar gärna på Bibblan och ärver gärna böcker av andra.

* Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?
Absolut. Som jag skrev här ovan - ärvda böcker är inget problem.

* Läser du andra språk än svenska?
Jag kan några få icke imponerande fraser på franska och jag kan säga hur gammal jag är och var jag bor på tyska, men det är inget man lutar sig mot när man läser böcker... Engelska är dock inga problem och jag läser gärna på engelska.

* Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?
Jag dricker mest kaffe. När magen säger emot blir det någon vecka med snällt te - gärna grönt - och då ställer jag mig alltid frågan varför jag inte dricker te oftare.

* Vilken slags godis gillar du?
Jag är allätare när det gäller böcker och jag är allätare när det gäller godis. Choklad ligger nog högst upp i favoritlistan. Sedan salta och sura. Och söta.

* Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?
Nej, inte alls faktiskt, men det kan ha något att göra med att jag är allergisk mot mycket av sådant som brukar förekomma i naturgodis.

* Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk…)?
Nötter, äpplen, morötter... Cashewnötter går bra.

* Annat som du vill lägga till..?
Jag har en tre och ett halvtåring och därför har jag mest läst Pettson och Findus och Gittan-böckerna. Det här ska bli roligt = )

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra, nu har jag något att gå på. Får se vad jag hittar på till dig!