torsdag 7 augusti 2008

Bitter Brummelisa bannar Bamse?

Jag inhandlade en serietidning till E här om dagen och det blev en Bamse med medföljande CD-saga. Jodå, Olof Tunbergs stämma berättar tryggt om Skalmans märkliga bil men hur jag än försöker så ser jag bara parodin som killen från Stockholm live gör på serien. Har ni inte sett den ännu så kan ni avnjuta den här.

När jag läser serierna för E så tänker jag när jag ser Brummelisa att hon ser ju bitter ut, kvinnan. Titta på henne.








Eller vad är hon? Hånfull? Sarkastisk? Var god bidrag med adjektiv om ni kommer på något passande. Kanske tänker hon precis som Sara i Bitterfittan att det var ju inte så här det skulle bli. Det kan inte vara lätt att vara gift med världens starkaste björn, som dessutom är världens snällaste. I den här serierutan avslöjas också att han är äventyrslysten och till den grad att det går ut över förhållandet. Det värsta är kanske att hon har den här minen på inte mindre än tre ställen i tidningen och hennes ton är i sammanhanget lite bitsk.

Jag som inte har läst Bamse på ett tag kanske har missat något? Lite konstigt är det. På min tid, vi pratar om för en så där 20-25 år sedan, då var allt frid och fröjd. "Den kvällen kramades Bamse och Brummelisa länge, länge" stod det i ett nummer och i nästa ropade Bamse ut för alla som ville höra på att de väntade barn.

1 kommentar:

Fru Mju sa...

sonen fick också tidningen med skalmans märkliga bil som han lyssnar på varje kväll men vart tidningen tagit vägen vet jag inte, ska försöka leta fram den och ta mig en titt för jag har inte heller läst bamse på xx antal år...