fredag 1 augusti 2008

Fenomen

Fenomen jag lagt märke till idag är
1. Kvinnor shoppar, män packar ner i påsar.
2. Kvinnor packar om påsar, män lyfter i påsar i kundvagnar.
3. Män kör kundvagnar till bilar, kvinnor försöker packa in i bilar.
4. Män småler (inte hånler) och talar tålmodigt om hur kvinnor egentligen borde packa.
5. Kvinnor försöker och försöker och fräser till och säger att män ska göra det.
6. Kvinnor inser att blodsockerhalten är för låg och talar om att de ska äta. Män ser sig lydigt omkring och kliar sig på magen.

Ja, vi har varit till IKEA och mina empiriska studier grundar sig på andra, absolut inte på mina medresenärer. Jag behövde bara handdukar, men kom inte hem med en enda. Hmm... Hur går det till egentligen. Jag behöver alltid mest från sista delen av den stora butiken, men har då blivit lite återhållsam. När jag sedan kommer hem tycker jag att jag kunde ha handlat lite till.

4 kommentarer:

Annas resa sa...

Ja, den berömda Ikea-effekten - plånboken tom och kassarna fulla, men när man kommer hem bara försvinner allt in i hemmets periferi. "Var det inte mer vi handlade???"

För övrigt kommer det att dimpa ner ett alldeles vanligt brev till dig (med snigelpost) från mig nästa vecka. Hoppas att du hakar på, men gör dig inga förväntningar. Trevlig helg!

M sa...

Consider me förväntansfull!

Annas resa sa...

Men var inte det! Det är inge spännande alls. Flåt att jag ens sa nåt...

Anki sa...

Själv kom jag hem med bröderna Billy och Benno från IKEA förra veckan, samt en mycket irriterad sambo ;)