söndag 31 augusti 2008

Att ge plats för en annan - Lena Bergström

Här
vid mitt tålamods gräns,
ber jag dig, Herre,
att ställa en av
dina änglar.

För på denna plats
behövar jag änglavakt
och änglamod.
Och någon som stryker
mig över pannan med
en ängels
tålamod.
Amen.

Tålamod är vad jag påminner mig om att ha dagligen. Ändå är det som om jag faller på målsnöret nästan var enda gång. Jag har tålamod i 30 min och I somnar efter 35. E säger "mamma" 700 gånger vissa dagar och jag längtar tillbaka till tiden när han kallade mig vid förnamn.

Att ge plats för en annan av Lena Bergström är en bok om hur man kan få ihop vardagslivet, föräldraskapet, äktenskapet och det andliga livet utan att ha dåligt samvete. Det som är så bra med den här boken är att hon faktiskt skriver om det jobbiga: ilska och trötthet. Men det är okej och det ryms personlig utveckling i vardagen trots att man många gånger tycker att man alltid kommer i sista hand själv.

Så skriver hon så fint om föräldraskapet också och menar att det är ett superhjältejobb. Inte så att det skapar rubriker, för "de drakar som bekämpas kan bara ses av en sorgsen och rädd treåring eller av en hungrig femåring. " /.../ "Batman i all ära, men när det gäller är pappa bättre. " /.../ "Resursen är kärleken. Den kan få oss att utföra storverk med små medel. "

Jag har just lagt min baby i säng - i min säng. Det river och sliter i den lilla kroppen och jag struntar för närvarande i att jag ägnat en vecka åt att få honom att sova i sin egen säng. När jag lade ner honom i min blev han lugn och låg och jollrade länge. Jollrade in i sömnen och låg sedan och skrattade högt då och då med slutna ögon - och jag kan knappt slita mig där ifrån.

3 kommentarer:

M sa...

Senare när jag lagt mig kom jag osökt att tänka på när Monica i "Vänner" håller i sin adoptivson och storgråter: I'm gonna love you so much that no other woman ever will be good enough for you!"

Så illa är det nog inte, men bra nära = )

Annas resa sa...

En sån fin bön. Den gick rakt in i hjärtat och beskriver hur det kan vara så klockrent.

Jag tar den till mig just idag, en dag när jag behöde den som mest.

Annas resa sa...

Har du sett att vår kompis börjat blogga? gynning.blogspot.com