tisdag 30 december 2008

- Åh mamma! sa storebror när han smågråtande kom ut ur sitt rum igår kväll.
- Men vad är det?
- Varför blir jag alltid pinödig just när jag ska göra någonting roligt?

Det är så svårt att inte skratta, men jag måste lägga band på mig, för annars blir han galen. Sedan är det intressant det där med dialekter. Fru Mju kommenterade här nedanför och visade hur bondskan skulle låta hemma hos dem.

När stockholmarna varit här blir de smått generade när vi säger att vi ska "snippa in" någonstans. Och senast var det femåriga kusinen som under ett toalettbesök satt och filosoferade:
- I Piteå kallar de kissa att pia och jag har ju en kompis som heter Pia.

40-gradig lillebror är redo att serveras när som helst. Lite piggare dock, så han går omkring och säger "oih" åt allting med hes stämma. Sedan avslutar han med intressanta ljud från blöjområdet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe... ja det är kul det där med dialektala missuppfattningar, så att säga... men vi använder faktiskt också ordet "snippa" för den-där-du-vet.
Av alla ord som finns är det ändå the best of what´s left..

Här hemma är det fullt schå med att förklara de mest fantastiska saker för dottern... julpsalmerna tll exempel, vad menas med alla klurigheter i dem... och vad ska man svara när man knappt vet själv?

GOTT NYTT ÅR!

Nybliven sa...

Hej hopp. Jag läser och njuter trots att jag inte alltid kommenterar - annat verkar ta en del tid just nu men jag hoppas verkligen du blir kvar även efter jobbstart - hur ska jag annars få veta vad som händer hemma hos er??

Tänkte iaf önska dig och familjen ett fint nyårsfirande och håller alla hållbara fingrar för att du får skåla med en helfrisk familj ikväll!!