lördag 20 december 2008

Julklappstips i elfte timmen

Jag skänkte 200 kronor till Unicef och blev sedan personligt kontaktad av organisationen som ville tacka och tala om vad pengarna skulle gå till. Jag prenumererar också på deras nyhetsbrev och brukar handla på deras nätshop - gå in här om du vill kolla in vad som finns. Det fina är att du inte får någonting själv, utan du köper någonting åt någon annan. Myggnät, poliovaccin, en fyrhjulsdriven jeep (det får bli nästa år, för den kostade typ 184.000) eller varför inte högenergimjölk.


Svenska Kyrkans Utlandshjälp erbjuder samma tjänster
- klicka bara här och förundras över hur en get,
en skoluniform eller sex hönor kan förändra ett liv.




I de olika familjer jag tillhör har vi bestämt oss för att reducera antalet pengar som läggs på inköp av julklappar och därför ska vi i granngården till den 24:e endast köpa en julklapp till ett värde av 100 kronor. Jag har köpt rättvisemärkt från underbara Krokodil i Piteå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi ska också handla för en hundring och jag gjorde detsamma: handlade på Krokodil: honung och Rooibos Cream Peach te.

God Jul!

M sa...

Ja, sådana klappar är extra goda - både i smaken och till sitt sätt.

Rooiboste påminner mig så mycket om Damernas detektivbyrå, så det är annars också en bra julklapp: den fantastiska Mma Ramotswe som löser små mysterier...