torsdag 18 december 2008

Mädniskor och kundskap

Fyraåringen lägger in extra bokstäver där det passar, så nu heter hans favoritdataspel Kalle Kundskap och han säger "mädniskor". Idag blev det bara "skylt" när han ville ha mera sylt och han blir så frustrerad när det händer. Tanken går i 120 medan det tar sååå lång tid att få allt sagt. Om man försöker hjälpa honom genom att säga ordet han letar efter blir han vansinnig och skriker "Mamma jag kan själv". Det är bara det att ibland blir "själv" uttalat "sälv".

Vi hade roligt på fyraårskontrollen när han fick en hel timme att briljera för BVC-sköterskan. Han tyckte nog att hon surrade för mycket, för han tittade på mig och sade helt sonika: - Nej, mamma, nu tror jag att vi far hem. Innan dess hade sköterskan frågat om han kunde räkna till tre varpå han svarade: - Nej, men jag kan räkna till tio på engelska. Vilket han gjorde.

Ni skulle ha sett minen på honom när hon frågade om han var torr på nätterna eller om han använde blöja. Han tittade på mig som om han frågade om det verkligen var honom hon pratade om. Han har varit torr dygnet runt sedan han var ett år och nio månader.

Till fyraårskontrollen ingår också att rita en huvudfoting, vilket han artigt avböjde att göra. När han till slut gav med sig ritade han av mig, med huvud, ögon, en glad mun, armar, ben, öron och axlar. Sedan började han rita en avancerad skattkarta som skulle leda till en skatt.

Jag skulle vilja frysa tiden och alltid ha honom så här, men ändå är det otroligt att man hela tiden tycker att den bästa åldern är den han är i just nu. Det slog mig att han snart kommer att tappa tänder och då blir han ju lite olik sig igen... Tänk att han är fyra år och ändå har jag inte åldrats en enda dag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe... ja, det är kul när de kör hela registret på bvc-kontrollerna!
Arigt och snyggt, fixar alla uppgifterna!

Och inte är det utan att man har lite ångest inför varje besök... man vill ju gärna att de ska bi godkända ;-)

Karro sa...

Han är ju för underbar :)
Jag tror att min son har stannat i utvecklingsfasen där man putar med munnen och låter som en racerbil.
Han har ägnat större delen av nattens timmar till detta, behöver jag säga hur gulligt det är kl 02.35?

Fru Mju sa...

ja men fyra är ju faktiskt en helt underbar ålder! jag njuter också för fullt. :)

Min horizont sa...

Underbar läsning!