torsdag 18 december 2008

En helt annan Gustavsson, den första

Audry Hepburn.
Lauren Bacall.
Julie Andrews.
Barbara Streisand.

Och så, The Divine: Greta Garbo.

Jag älskar film. Så har det alltid varit. Jag älskar den här tiden på året när alla kanaler slåss om att erbjuda den ena sötsaken efter den andra - för så är det ju. Det ska vara sockersött, kärleksfullt, mirakler som inträffar, människor som kommer till insikt om vad som är viktigt i livet och sjungande hoppetossor och hoppetosser som blickar längtansfullt mot varandra med breda leenden. Älskar det.

Det jobbigaste har alltid varit när jag måste, måste stänga av utan att få se slutet. Även om jag sett filmen förr så blir det jobbigt. Jag tycker dessutom om att se om film, att veta vad som kommer att hända. Att vänta in känslan, det kan vara både skratt och gråt.

I en tid när Sverige verkar svämma över av tv-tid tillägnad olika Gustavssons känns det bra att den största och också den första blir aktuell igen.

Greta Garbo är fantastisk. Det är Audry Hepburn också. De lever sida vid sida på första plats på min lista över kvinnliga filmfavoriter. Nu läste jag i DN att svenskan Anna-Karin Eskilsson fått rollen när Garbos liv ska bli film. Trevligt. Anna-Karin Eskilsson verkar cool och verkar vara en person som absolut kan iklä sig rollen som den skygga Garbo. Läs mer om henne här, Eskilsson alltså, och om ni inte sett Garbo i Kameliadamen eller Ninotchka bara måste ni göra det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja! Den här tiden är de bästa TV % filmtiden! Då sänds det filmer som till och med jag gillar; söta komedier och svenska filmer...

Anonym sa...

Om man nu ska lyfta fram gamla (glömda) skådespelare så vill jag tipsa om några personliga favoriter från den svartvita tiden. Dessa helt utan inbördes ordning.
Humphrey Bogart
Marlon Brando
Paul Newman

M sa...

Tro mig - alla dessa herrar har en speciell plats i mitt hjärta. Jag är en riktig sucker för svartvita filmer och ser dem gärna om och om igen.

Bogart-Bacall är oslagbara som filmpar.