torsdag 4 december 2008

Fru Gårman

Jag hörde på nyheterna i morse att någon kommun i jämställdhetens namn hade infört skyltar på Fru Gårman och jag blir så trött. Jag kan inte hjälpa att tänka att om kvinnorna i denna kommun hade jämställda löner och lika förusättningar i övrigt som män skulle ingen bry sig om det så var en clown på skylten för övergångsstället.

Är det kanske dags att löpa linan ut? Ska vi börja prata om kvinniskor istället för människor och säga "dam" istället för "man" när MAN pratar så här allmänt? Allmänt förresten. Alldamt kanske? = )

Gerd Brantenberg skrev Egalias döttrar på det här ämnet och det är hemskt roligt att läsa, men när det handlar om Fru Gårman... Men kanske är det ett steg mot jämställdhet? Babysteg? Eller jättesteg i klaveret? Jag kan inte bestämma mig.

Om jag fick bestämma skulle jag nog hellre börja med lönerna och inte med skyltar.

5 kommentarer:

Fru Mju sa...

ja jisses att det kan vara löjligt! _Vem_ bryr sig om det är en herre eller en fru på skylten? och varför ska hon i så fall ha kjol? är det inte på samma gång en återgång till femtiotalet när man särskiljer herrar och damer med hjälp av stereotyperna hatt eller kjolstyg?
äh,tjafs. undrar just hur mycket skattemedel som gått till det här skyltbytet och som kunde använts på bättre sätt.

M sa...

Jamen precis! Om hon ska vara modern bör hon väl knappast se ut så där! Och pengarna.

Anonym sa...

Bara att instämma med kommentar numer ett: Lägg pengarna på löner i stället för skyltar.

Och ska det nu prompt vara så här ändå, då vill jag ha en vägarbetarkvinna på skylt också... och en varningsskylt för fru-älgar och...

...fast det kanske är att ta i??

Hur som helst så är det alltid en kjolklädd person på offentliga toaletters skyltar för skötbordsavdelning.

Vissa verkar dock ha flyttat skötbordsskylten från kvinnokönets toaletter till handikappkönets toaletter. Manskönets toaletter går i vilket fall helt oberörda ur det hela... behöver varken befatta sig med handikappade eller skötbord.

Ha en underbar helg!

M sa...

Men det är ju så sant! Jag har faktiskt reflekterat över det, men inte skrivit något om det här. Det får bli nästa upplysningsinlägg.

Arrgh!

Anonym sa...

Må så vara att jag är jävig i sammanhanget, men jag måste bara få inflika några tankar kring detta med med toalettskyltningen.. Kan hända jag har missat en och annan biologilektion i mina dagar, men så vitt jag vet så har vi bara två olika kön i vårt samhälle; kvinnor och män. Vill nån vänlig själ förklara för mej varför man även ska ha ett tredje, nämligen handikappade? Sen känns det heller inte riktigt bra att de handikappade ALLTID måste sitta i rullstol. DET om något är stereotypt.