onsdag 30 april 2008

Om treåringar själva får bestämma...

Igår var första gången på länge som E sa att han inte ville åka till dagis. Jag påminde honom lite försiktigt om allt roligt de gör där, speciellt på tisdagar då de bl.a. går till naturrutan och tittar på vårtecken. Det bar iväg i alla fall och allt var frid och fröjd.

När jag kom för att hämta min lilla telning var denne högst ovillig att åka hem, vilket är betydligt vanligare. Jag sa, inte med min mjukaste, men med min bestämdaste röst att nu ska vi åka hem, det är bara att komma. Då tittar treåringens bästa förskolekompis på mig och säger med is i rösten:
- Men E vill faktiskt vara på sitt dagis.

Om blickar kunnat döda...

För övrigt avlägger jag härmed en offentlig ed att jag aldrig mer ska gå in på Beijers i Piteå. Du är bara intressant om du ställer dig vid tvättmaskinerna eller kyl och frys. Jag var oartig nog att avbryta ett samtal mellan två anställda som stod och pratade bakom kassan för att fråga om de hade några trädgårdspallar. Tonen i rösten på den äldre av de ointresserade säljarna var högst hånfull när han frågade vad det var för något. Min ton när jag svarade var anpassad till att kunna riktas till en treåring när jag högst tydligt berättade att:
- En trädgårdspall är en pall som man har i trädgården.
- Jaha, nej någon sådan har vi inte, blev svaret då.

Hmmm. Och såna får deklarera själva. Vad man kan anta i alla fall. Nåja. Mitt beslut "Aldrig mera Beijers" står fast. Dyra är de också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fullkomligt med ang Beijers. Blä! Annars - trevlig valborg på er!
Kram från Kantarell...

Annas resa sa...

Sällar mig också till skaran av beijershatare. Det är omjligt att få hjälp där - förutom när vi köpte kök hos dem. Då minsann dög det...
Kul att träffa dig igår och tack för den fina kommentaren på min blogg.
Torsdag - hönshushämtning (om det går bra?)

Gårdsromantik sa...

Hatar att besöka de där träbutikerna - slöare service finns inte. Håller fullständigt med dig.

Skönt att få rasa av sig hos dig.

Kram Maud

Nybliven sa...

Åh, håller verkligen med. Varje gång vi varit dit har vi kommit ut med ett dåligt humör som sällskap. Vilken piss-service! De har till och med struntat att beställa hem varor till oss som vi tillsammans skrivit best.ordrar på. Två gånger. Nevermore.