måndag 26 januari 2009

Filmen var bättre än boken

Jag har lovat mig själv flera gånger att gå och lägga mig i god tid. Heltidsjobb och barnanärvarande tar ut sin rätt = ) Men så hyrde jag film och blev uppe både igår kväll och idag. Igår såg jag Försoning som jag länge tänkt att jag skulle göra. Jag läste boken av Ian McEwan under 2008 och tyckte att den var fantastisk (Bokgalleriet). Filmen var också bra, trots att det är Kiera Nightleys vassa profil i motljus en gång för mycket.

Nu har jag precis stängt ner The Kite Runner, Flyga drake, och vill nog påstå att den var fantastisk. Kanske till och med bättre än romanen och då bör man betänka att boken är otroligt bra. Filmatiseringen är dock säkert gjord och man har i manuset sållat bort långa partier som gjorde boken lite långdragen.

När film ändå avhandlas kan jag tillägga att med senaste numret av Tara följde Tillsammans är man mindre ensam med och den var, lite oväntat med tanke på att det är fransk film, en skön feel good-rulle där man blir lika kär i Audry Tautou som i kocken hon blir förälskad i.

Många filmtips med andra ord. Enjoy.

2 kommentarer:

Annas resa sa...

Jag gillade ju verkligen boken Försoning. Men filmen - gäsp så trist. och ändå tycker jag att filmen verkligen hade fångat bokens själ. Så konstigt det kan bli...

Fru Mju sa...

åh, då måste jag se dem! jag har faktiskt inte vågat eftersom jag tyckt om böckerna och det sällan blir lika bra på film. tack! :)