söndag 18 oktober 2009

38,5

Storebroren såg blek ut och lade sig ner på soffan för att vila - vilket aldrig händer annars. Han kändes inte varm då, men tio minuter senare satte han sig upp och deklamerade att nu var han sjuk. Mycket riktigt: 38,5. Två glassar och en feberbajs senare såg han lite piggare ut och hoppades på att han kan gå på dagis imorgon. Näpp. Det blir en hemmadag och vi har redan ett inplanerat besök av morfar.

Som om jag väntat mig det värsta har jag skrivit en detaljerad planering på jobbet, dag för dag, lektion för lektion, jag har lagt fram material och ritat in schemaändringar på ett papper.

Nu har jag bara en önskan, käre Gud: om jag nu nödvändigtvis också måste bli sjuk, låt det inte bli på lovet eller när jag ska till Stockholm. Eller när vi har vinprovning med jobbet. Eller när jag ska på tjejfest på fredag. Eller... Okej. Jag vill inte bli sjuk - men det FÅR inte bli när jag ska till Stockholm.

7 kommentarer:

Vickan sa...

Vi fasar för att Umeåtrippen om några veckor nödgas ställas in... och vi är helt säkra på att om vi lyckas passera influensan utan att bli sjuka så kommer det att hända nåt annat som sätter p för vår trevliga helg. Det låter lite bittert, men erfarenheterna talar sitt tydliga språk.

Feberbajs var nåt nytt!
Fylleskiten har man ju hört talas om, men feberbajsen??

M sa...

Feberbajsen är ett stående inslag efter det att febern tillkännagett sin ankomst. Den brukar komma några timmar efter feberkräkningen. Mina barn kräks när de får feber eftersom den slår till så snabbt.

F.ö. kan tilläggas att feberbajsen påminner lite om en innebandymage. Alla invigda förstår vad jag menar.

Victoria sa...

Det där med innebandymage skulle jag vilja att nån utvecklade lite mer...

M sa...

= )
Tro mig, det vill du inte. Men här kommer det - äckelvarning. Du börjar spela utan uppvärmning, tänker att du ska ta det lite lugnt, går ändå ut i 120 knyck, dricker sjukt mycket vatten för att det bränner i halsen av ansträngningen, avslutar passet med en brännande känsla vid dina pulserande tinningar. När du kommit hem och tryckt i dig en banan slår du på tv:n och tänker ta det lugnt när du hör ett ljud som påminner om århundradets åskoväder - det är bara det att ljudet kommer från din mage. Du blir kall och varm på samma gång och sedan är det som om någon sprängt en damm. Allt måste ut. På samma gång. Ödeläggelsen är total.

Herr Eriksson sa...

Been there, done that, got the T-shirt...

MaBo sa...

Tips: säkra upp med honung, KanJang, vitlök, c-vitamin och probiotika - till dig och till resten av familjen i anpassad dos. Då klarar ni er.

M sa...

Alla kurer för kurering, huskurer och busskurer, mottages tacksamt.