torsdag 16 juli 2009

Lagfart för kvinnor och män

Karlar i trafiken är hemska. Det oavsett ålder. Det är mest idioter, med ungefär fem undantag. Bland idioterna kan märkas den nyblivne körkortsinnehavaren som inte kan avståndsbedöma, som överskattar sin egen chaufförsförmåga och som kör åt helskotta för fort. Vi har män i trettioårsåldern som fortfarande överskattar sin förmåga bakom ratten men som fortfarande inte kan avståndsbedöma och som nästan kör över mig och mina barn när vi vistas ute på vägen. Sedan har vi de värsta: de medelålders männen som är odrägligt arroganta och har minen "jag har fått stå tillbaka hela mitt liv och det ska jag ta igen nu". De får samma min när de måste köa oavsett vad de köar till.

Kvinnorna har vissa problem de också, men det är de ovan nämnda som irriterar mig.

Nu har vi fått fartgupp uppsatta utanför vårt hus. Jag sitter och fnissar och njuter av att höra do-donket när:
a) bilar tvingas sakta in med skrikande bromsar för att ovan nämnda arroganter inte har vett att köra lagligt.
b) ovan nämnda tydligt visar sitt intresse och gör road burns och gasar upp i sinne för att ta igen förlorad körtid. Jag hör bara ljuv musik och störs inte alls av att han är så barnslig.
c) bilförarna gör PRECIS ALLTING för att undvika do-donket, även om det innebär att köra bilen halvt ner i diket eller försöker krångla sig MELLAN de gula fastbultade sakerna (vilket inte går).

Farthindren fick sitta uppe i lite drygt ett dygn innan någon bröt loss det ena och kastade ner det i ett dike. Jag vet inte vem det var, men jag kan ge min högra arm på att det inte var en kvinna. The yellow one är fastbultad igen och det gör mig egentligen inget om den ryker en gång till - det kommer bara att resultera att de blir permanenta på ett eller annat sätt. Det är inte vi som tjatat oss till dem, men jag gläds oerhört över hur de placerats. Manlig logik är att ta bort hindret, kvinnlig logik är att inse att den manliga logiken kommer att straffa sig.

Nog med brandfacklor för den här veckan.

8 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag tror faktiskt att både a, b och c-beteendet är mer manligt än kvinnligt - att döma av vad jag har sett ute i trafiken. Hur kan man bli så ilsken över att någon inte vill ha autobahn utanför huset????

Soffan sa...

Ja du... Det är det där med gnället också. Hur kan man bli arg för att man måste följa lagen?? Det är ju idioti bara det. Och sedan att ta bort farthinder, det är ju idioti*idioti (upphöjt i två alltså...)

M sa...

Tack för stödet! Jag hade annars räknat med svordomar och höttande nävar som kommentarer. Kanske kommer i eftermiddag = )

Vickan sa...

SOM vi har diskuterat detta! Och jag står fast vid att fartgupp är en bra idé, skulle gärna vilja ha några nere på stora vägen här också.

Somliga (minst fyra) andra tycker mindre om guppen och har världenes mest fantastiska ursäkter till varför de borde tas bort:

1) Man är tvungen att köra saktare än 50, vilket inte kan ha varit meningen eftersom skylten säger 50.

2) Miljön far illa av alla rykande, tvärbromsande däck och alla hastiga accelerationer efteråt.

3) Ljudmiljön för er närboende blir odräglig av alla hastiga inbromsningar och accelerationer.

4) Man borde inte flytta dit med små barn, eftersom man ju vet att det är tungtrafikerad väg.

Till allt detta säger jag: BULLSHIT! Jag tycker guppen är bra, inte en dag för tidigt, MEN, de finge gärna asfaltera bulor istället. För våra dåliga oks-, spindelleders- och stötdämpares skull.

M sa...

Vickan: Jag håller med dig på samtliga punkter och förstår de som är irriterade på guppen. Miljön mår dock inte väl av att man kör för fort. Att man inte borde flytta dit etc: - då är vi tillbaka till den manliga logiken, för jag fortsätter förutsätta att yttrandet är gjort av en man...

Helst borde guppen inte ha behövts alls. Men jag skämtar inte: medelhastigheten ligger inte en kilometer under 70 och då talar vi inte om Examenscupshelgen.

Jag önskar också att det blev vägbulor eftersom det bara visar att problemet varit så stort att vi inte klarar oss utan.

Bara för idag sa...

I min by finns två trafikregler: 1) Störst går först i nästan-rondellen vid affären. Inga skyltar finns som visar vem som har företräde. Men det är alltid karlarna. Ibland på fel sida. För det står ju inte på vilken sida man ska köra i den.
2) Förkörsrätt gäller hela byavägen (utan huvudledsskylt), högerregeln är för kvinnor, "ickebyssbor" och övningskörare.

Min horizont sa...

Jag håller med, i princip. Alla gör fel i trafiken och jag faller inte i fällan att peka ut kvinnor... eller män.
Vi bor vid en refug där det genas varje dag för att tjäna en bråkdel av en sekund. Män eller kvinnor är ointressant, det är människor som gör det och gör fel.
Gupp är bra men jag tänker på er som bor vid dem. Jag skulle bli störd i längden att få dessa ljud in i huset vid dygnets alla timmar oavsett om man kör för fort eller inte.

Leif, en man.

M sa...

Jag är långt ifrån felfri bakom ratten själv, men jag vill nog påstå att dessa människor av en anledning i huvudsak är män. Det är någonting nedärvt och det menar jag utan sarkasm. Det gäller långt i från alla, men tyvärr enligt min erfarenhet, fler än sig bör. Män är vana vid att inte behöva inordna sig i samma utsträckning som kvinnor. Vilket jag hoppas ska ändras - inte genom att kvinnorna ska börja uppföra sig på samma sätt utan att männen ska komma till insikt.

M - en kvinna.