onsdag 1 juli 2009

Långa bröst

Jaha, så kom det. Idag tittade fyraåringen på när jag bytte om efter badet och då konstaterade han, utan större förvåning:
- Mamma, du har långa bröst.
- Jaa, sa jag, det har jag.

Han har börjat upptäcka både sin egen kropp och andras. Att snoppen lever sitt eget liv är helfestligt just nu men går att prata kring på ett rätt enkelt sätt ändå. Han hörde att hans morfar hade bränt sig på nedre delen av ryggen, på sina "love handles", varpå han lillgammalt anlade en bekymrad min:
- Alltså, du är ju alldeles svullen.

Det där med svullen tillämpade han på sig själv också när han i duschen skulle tvätta av sig efter en dags bad i sjön. Det hade kliat lite på snoppen för honom och jag sa att det var viktigt att tvätta rent. Då satte han sig ner och drog ordentligt i paketet och utbrast när han fann pungen:
- Men alltså! Jag är ju alldeles svullen.

Lillebror har testat ögonens motståndskraft mot sandlådans innehåll. Suck. Det var hur mycket sand i ögonen som helst. Han grät, vilket är bra, men sedan var vi tvungna att hålla i honom och skölja ögonen. Men visst är ögat fantastiskt. Tjugo minuter senare kom det ut korvar av sand inkapslade i klägg som gjorde det lättare att dra ut skräpet.

Lång dag. Trevlig dock. Tänk att det redan är juli.

Inga kommentarer: