torsdag 2 juli 2009

Kunzelmann och samtiden

Jag har svårt att lägga ifrån mig en påbörjad läsning. Ändå höll Kunzelmann... att gå detta öde till mötes. Jag läste vidare av två anledningar: den ena är att jag fullkomligt älskade Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia. Den andra är detta avsnitt som dök upp på sidan 32:

Tidigare samma år hade Joakim med skräckblandad förtjusning i en och samma kvällstidning kunnat ta del av följande nyheter: att den kitschiga schlagerprinsessan Lena Philipsson hade fått Povel Ramels prestigefylda mustikstipendium, att en viss mordmisstänkt pingstpastor i uppländska Knutby hade vänstrat med två olika kvinnor, samma kväll, i samma hus, fast på olika våningsplan (och en av dem hade slutligen mördat en tredje) samt att hans mediavänners favoritfotbollslag - anrika Hammarby IF - hade förlorat borta mot IFK Göteborg på självmål. Vilket hade fått honom att dra följande slutsats om landet han bodde i: "Sverige är ett geografiskt område på den skandinaviska halvön där schlagerstjärnorna kammar hem de tyngsta kulturpriserna, där frikyrkan står för dekadensen, och de viktigaste ligamatcherna i fotboll avgörs på självmål." En skrämmande analys, tyckte han, men i stora drag korrekt.

Hela den här romanen är en studie i nutida samhällsskildring. Det är nog så ordrikt ibland, och vilka ord sedan! Jag har gjort en lång lista på ord som jag måste slå upp. Man förstår de flesta i sitt sammanhang, men andra! Herre Lord. Och jag är bara svensklärare. En annan typ av läsebetraktelse av boken finns i Bokgalleriet.

3 kommentarer:

M sa...

Ett litet tillägg och klargörande till Wallgrens språk: kalamitet, megalomana och insignier är tre ord som presenterades mycket tätt intill varandra och utan större hjälp att förstå orden i sitt sammanhang blev det svårt... Dags att plugga ordboken?

MaggieBo sa...

Wallgren ställer med sitt språk krav på läsaren! Äntligen finns det en bok med härligt motstånd i texten - det var väldigt givande. Jag älskade boken av många anledningar, där språket definitivt var en.

M sa...

Absolut, det är uppfriskande med motkrav. Sedan är innehållet ingen dussinlittaratur heller, tack och lov. Vallgren kritiserar ju bland annat det mainstreama i den här boken - vi föds som original och dör som kopior. Det är en tänkvärd roman.