lördag 30 maj 2009

Solskyddsfaktor och språkfrågor

Klockan hade inte ens hunnit bli sju innan lilleman hade hunnit käka solskyddsfaktor. Bra start på dagen som vi redan har höga förhoppningar om ska bli bra. Konstig mening det där, men jag har snart sommarlov.

Nu har fyraåringen kommit på att jag inte bara ska få örhängen på Mors dag. Jag ska få en Spiderman-klänning också. Intressant. Vi gick på stan tillsammans igår och när vi gick in på en sportaffär för att inhandla en vinddress tittade han bara på fotbollströjor. Det är det enda han vill ha. Han har redan tre kanske bör tilläggas.

På jobbet försöker vi lösa språkfrågor tillsammans och i veckan har det varit särdeles många. Ett av orden var hämtat från byråkratsvenskan och det var "anträffande" som var föremålet för spekulation. Efter några efterforskningar kan jag hitta att det borde formen vara gerund (verbal substantiv) som visar på pågående handling. En infinit form av ett verb som fungerar som ett substantiv. Ett anträffande, alltså. Blev vi klokare av det?

Sedan vill jag återigen slå ett slag för adjektivet färst. Jag hade elever i början av veckan, i torsdags var det färre elever närvarande, men igår var det färst. Det är ett ovanligt ord, men det finns!

2 kommentarer:

Fru Mju sa...

färst?
det klingar lite småknäppt kul,
få se om jag lyckas inflika det någonstans i helgen..

Soffan sa...

Vi måste prata vidare om det där anträffandet. Är du anträffbar i morgon? Kanske träffar jag på dig över en kopp kaffe...?