torsdag 21 maj 2009

Jag tycker om...och inte.

...den här tiden. Det är lite varmt på dagarna utan att man är som en kamin när man ska lägga sig. Man kan vara ute utan att slåss för sitt liv mot myggen. Man går i jacka in till jobbet och har haft lite småmysig värme på i bilen på morgonen. På väg hem förstår man inte varför man har jacka med sig och sätter fläkten på iskallt. Nästa morgon förstår man inte varför man har fläkten på iskallt och vrider på den småputtriga värmen igen.

Något jag gärna hade tyckt om var Luftslott av Sheila O'Flanagan. Jag behövde någonting lättsmält för att öva upp läshastigheten med efter en sisådär 1500 rättade blad av produktionsglada elever. Ändå kommer jag inte på någonting positivt att säga om den här boken. Tragiskt egentligen och kanske säger det mer om mig än om boken. Ändå kommer årets andra sågning här (den första gällde Blunddockan, se Bokgalleriet).

Luftslott är en något mer pretentiös variant av en korsning mellan en Harlequin och en dagbok av Bridget Jones. Bridget Jones är i alla fall rolig, medan den här huvudkaraktären är en överspänd och ointressant barnrumpa som inte verkar ha kommit in i puberteten ännu. Mannen hon förälskar sig i, för det ska tydligen föreställa förälskelse, är ännu värre. Vem vill läsa om en ambivalent IT-nörd som förlorat allt sitt kapital när IT-bubblan sprack och som sedan satsar på en hälsokostaffär? Inte jag i alla fall. Det är betydligt mer intressant att läsa om karaktärerna som omger det här kverulanta paret. Det är i de övriga relationerna man kan tala om luftslott, för paret i strålkastarljuset representerar bara luft.

Dessutom är det fegt av författarinnan att ingen av huvudpersonerna gör ett fel som inte den andre gör. Om Ben kysser sitt ex. så gör Carey det också. Så fortsätter det och båda är lika idiotiska och skriker och skriker. Anföringsverben avlöser varandra till dess jag blir alldeles yr. Usch.

Så hemsk jag är, jag vet, så om du läst boken och tyckte om den: skriv mig på näsan och tala om vad som var bra med den. Jag kanske har missat någonting?

2 kommentarer:

Annas resa sa...

Det låter ju onekligen som att du har helt rätt i att såga den boken. Att du ens orkade dig igenom den...

Boktjuven har jag hållit i flera gånger, men liksom inte "vågat mig på" den. Det blir intressant att läsa/höra vad du tycker om den.

Själv är jag nu alldeles på slutet av "Kunzelmann & Kunzelmann" och jag bävar för att den ska ta slut - den är så bra! Läs!

Ha det fortsatt trevligt i helgen.

M sa...

Åh, jag som älskar Vallgren. Hans "Den vidunderliga kärlekens historia" är en av de bästa jag läst. Nu längtar jag efter den där.

Boktjuven ska vi läsa till bokklubben och jag hade tur som fick tag på den på biblioteket.