fredag 11 juli 2008

Sjöjungfrun fick mig att inse...

...och lite pinsamt är det väl att det tog så lång tid, att Camilla Läckbergs romantitlar anspelar på personer: Isprinsessan, Predikanten, Stenhuggaren, Olycksfågeln, Tyskungen och nu Sjöjungfrun.

Många författare verkar ha teman på sina titlar. Karin Alvtegen som med sina S och ettordstitlar levererar Skam och Skuld m.fl. och jag håller inte isär vilken som handlar om vad. Helt plötsligt blev jag en dag osäker på om hon även skrivit Smuts - som om hon har ensamrätt på S-titlar på ett ord. Nej, Wennstam utmanar där, men förlorar?

Håkan Nesser har alltid förbryllat mig med sina titlar Ewa Morenos fall, Münsters fall, Fallet G och Svalan, katten, rosen, döden osv. Men jag har tyckt om dem.

Mer om Camilla Läckberg och SjöjungfrunBokgalleriet. Någon annan som läst den? Är jag hård mot henne?

Inga kommentarer: