tisdag 1 juli 2008

Utmanad

Jag känner mig ofta tråkig när jag får utmaningar. Jag skulle vilja vara lika cool som typ... Isabelle Halling (Sommartorpet) och bjuda på svar som framkallar beundrande Oohh och Aaahh. Så roligt ska vi dock inte ha. (Det var det där med självförtroende och självkänsla då igen.)

Fem saker som finns på min Att göra-lista idag:
1. Låta maken få sovmorgon en kvart till och sedan väcka med pussar och kaffe på sängen. Han är min egen barfota-Ernst men utan de löjliga citaten. Det är egentligen bara tredagarsskäggstubben de har gemensamt.

2. Åka in till stan - igen. Köpa sänggrejer till lilleman så att han utan risk för ben mellan spjälorna äntligen kan börja sova i egen säng.

3. Städa. Ständigt detta kvinnogöra. Jag vet att det finns karlar som städar, men jag vet också att de anses vara knapsu och faktum ÄR att ett ostädat hus avspeglar att kvinnan inte hållit ordning. Den som säger någonting annat ljuger.

4. Måla ytterdörren sista varvet. Men det kommer inte att bli av idag heller. Min yngste son sover som sagt bara 30 min. i stöten.

5. Läsa ut Thomas Bodströms Rymmaren och påbörja Maria Svelands Bitterfittan. Kanske läsa några rader högt ur den senare för min man också och påbörja diskussion om hemmet.

Vad gjorde du för tio år sedan?
1998 hade jag läst första året på universitetet, Religion A, och älskade varenda minut. Jag fick ofta frågan om jag inte ångrade att jag inte började på Musikhögskolan och jag kan ärligt säga att jag aldrig ångrat det beslutet. Jag var en av de värdar som hade hand om bröllopsfesten när goda vänner gifte sig och sommarjobbade inom äldreomsorgen. Det är en sommar jag aldrig glömmer, för mer spännande och utmanande vårdtagare får man leta efter.

Ställen jag bott på:
Redigerat: S, Sedan bytte vägen namn till W-vägen efter farfar och i samma veva flyttade vi 50 meter till pappas hemställe. Umeå nästa - både Fysikgränd och en annan gränd där jag hyrde i andra hand av Johan som försvann till Amsterdam. Sedan bar det av till S igen där jag och M bodde i sommarstugan under studietiden. Hamnplan inne i stan orkade vi med i nio månader, sedan köpte vi hus i B. Där bor jag fortfarande, men är i S så ofta att jag nog borde söka bidrag för dubbelt boende.

Fem saker jag skulle göra om jag var biljonär:
1. Lösa alla lån. Tråkigt och förutsägbart. Men jag skulle lösa min familjs lån också.
2. Omutbilda mig.
3. Jag vill gärna tro att jag skulle avsätta sjukt mycket pengar som skulle vara till hjälp för andra. Ändå mal kapitalisten i mig att jag nog först skulle lägga av lite slantar "så jag har så jag klarar mig". Så oheroiskt.
4. Skaffa fler barn och vara hemma tills de gick ut gymnasiet. Inte för deras skull, utan för min egen. Oheroiskt igen.
5. Göra mitt bästa för att resten av pengarna skulle vara slut innan jag dog, och eftersom man aldrig kan veta när det ska ske så skulle jag börja redan en kvart efter att punkterna ovan var uppfyllda. Jag skulle bl.a. köpa DVD-boxar med Frasier och Indiana Jones ifall jag skulle leva länge och få lite att fylla min tid med.

Jag utmanar Anna, Frida, Gretagarn, Nybliven och Karro och ser fram emot deras svar.

Regler:
- Svara på alla frågor.
- Välj ut sex personer och utmana dem i deras bloggar.
- Meddela personen du blev utmanad av när du genomfört utmaningen.

Puss!

5 kommentarer:

Karro sa...

Utmaningen är antagen och utförd.

Anonym sa...

GRATTIS! PUSS!

Anonym sa...

Antar utmaningen men jag kommer att fuska på bloggvänner, har inte så många som sex...

Anonym sa...

nu är jag klar med utmaningen!

Anonym sa...

Je suis fini!