onsdag 17 augusti 2011

Brun eller beige eller lärar"legimitation"

All heder åt den man som kan tala om nya skollagen från 10.00-16.00 och hela tiden få församlingen att skratta eller komma med frågor. Anderz Andersson är mannen bakom denna bedrift. Jag är helnöjd efter en dag i juridikens tecken, trots att det är med föreläsningar som med slalomåkning: man gör bäst i att skippa sista åket. Sista halvtimmen satt jag mest och skruvade på mig för att det spårade ur lite, men det hör liksom till.

Efter föreläsningen kopierade jag mitt examensintyg och mitt tjänstgöringsintyg samt fyllde i ansökningsblanketten om lärarlegitimation (eller legimitation som Suzanne Reuter skulle ha sagt). Nu hoppas jag bara att status- och löneförhöjning kommer som ett brev på posten tillsammans med det här andra brevet på posten.

Treåringen blev tillfrågad om första dagen på förskolan och jag frågade vem han hade lekt med.
- En brun som heter Viktor, blev svaret.
- Jaha. Har han en annan färg? Vilken färg har du då?
- Den här färgen.
- Vilken är det då?
- Beige, svarade sexåringen.

När sexåringen var i fyraårsåldern skulle han beskriva Viktors storebror, som alltså också är några hudtoner mörkare än honom själv, och han funderade och funderade hur han skulle beskriva honom:
- Ja alltså det är han som... Han som brukar ha en spindelmannentröja på sig!

Inga kommentarer: