lördag 12 januari 2013

Fuskrättning

Jag rättar och rättar och rättar och rättar. Rättar elevarbeten. Det är jobbigt men också mycket trevligt. Mindre trevligt är det när jag ser att eleven har fuskat - och fuskar gör de. Det är främst bokkommentarer och sätten varierar. Jag ska inte beskriva dem alla, för då blir det här bara tips för ännu inte upplysta, men med grundläggande kunskaper i engelska kan jag snabbt hitta sådant de har stulit t.ex. från Sparknotes. Det tar bara så förtvivlat mycket tid. Eleven har fuskat, men bevisbördan ligger på mig.

I tisdags fick jag nog, slutade rätta och tog upp frågan med klasserna. Där och då bestämde jag mig för att erbjuda följande alternativ:
- Ni som har fuskat vet vilka ni är. För rättvisans skull, och för rättningsbördans skull, ger jag erbjudandet att lämna in en ny text senast på fredag och då ställer jag inga frågor. Jag byter ut den nya texten mot den i rättningshögen och sedan talar vi inte med om den saken.

Jag visste om fem fusk. Det kom in sju nya texter. Nu är det bara att börja om.
Rättning och fusk. Fuskrättning.

Inga kommentarer: