tisdag 13 april 2010

Roligt och vuxet

I går var jag på författarföreläsning. Åsa Anderberg Strollo berättade om sitt författarskap och jag har läst båda hennes böcker Bryta om och Blod. Hon var trevlig att lyssna till och det tillför en extra känsla inför kommande läsning.

I dag har jag handlat fiskfiléer som jag dubbelpanerat och serverat med vit sås samt potatis. Hur vuxet är inte det?

Jag och maken övar oss på skämt som barnen kommer att himla med ögonen åt om tio år. Bland annat handlar det om att bara använda en och samma vokal när man läser Bamse: "Häj Bämsä, sä Lälle Skätt när hän häppädä färbä. Skälmän säckäde: jäg trär bärä dät jäg vät."

Otroligt, men sant. Maken är varslad och blir beständigt uppsagt (tror vi) i juni. Ersättning fanns att få av kommunen och det visar sig att den är på X antal tusen kronor. Närmare bestämt är den exakt motsvarande det banklån vi tog för att kunna betala ungefär hälften av lastbilskörkortet. Det känns helt okej att kunna betala av det lånet och på så sätt undvika en förhöjd månadskostnad. Vore jag pessimist skulle jag säga att någonting obra snart kommer att hända. Nu är jag av börd realist och vet att det kan vara så, men att det för tillfället bara känns riktigt bra.

4 kommentarer:

Annas resa sa...

Men alltså, uppsagd igen!!?? VAd har denna kommun för 1. framförhållning, 2. personalpolitik, 3. planer för barnen som din man jobbar med?????

M sa...

Fast uppsägningen var redan klar när han återanställdes. Det var då Maken frågade hur lång uppsägningstid det var. "Nej, men du HAR jobb till juni" blev svaret. "Ja, men om JAG vill säga upp mig innan juni?" frågade maken. "Men, så kan du ju inte göra" tyckte kommuntanten. Suck.

Annaboda sa...

Vilken fantastisk arbetsgivare denna "kommun" är... Man vet som inte om man ska himla med ögonen eller bara sucka..Blä! Och kram så klart!

M sa...

Äh! Vi klarar oss finfint. Han har jobb på gång och får han inte något så får han bli lyxhustru så försörjer jag honom. Blir han uttråkad får han klä ut sig till ett franskt hembiträde så ska jag köpa en dammvippa åt honom. Mais oui!