tisdag 9 oktober 2012

To göudom och ett judendomsbesök

Denna dagen har varit en bra dag. Det började med en tandläkarundersökning av snart åttaåringens garnityr och han fick en stor A-stämpel samt en liten leksak med sig därifrån. Skönt att få det svart på vitt att tandborstning och lördagsgodisjustpålördagar fungerar bra.

På jobbet rullar det på i 200 knyck, men skillnaden mot för förra året är att jag är ledig en dag i veckan och att jag därför 1. känner mig pigg och redo att ta mig an arbetsveckan och 2. att jag inte känner mig helt färdig på fredagarna. Det är helt underbart det här.

Snart får jag ny mentorskollega, eftersom min nuvarandra behagar att gå på föräldraledighet när som helst. Den nya verkar vara lika göudat som jag är och det känns bra. Antingen tar två göudom ut varandra eller så kommer vi att orsaka en mindreaktig tsunami på jobbet.

Jag har haft ungefär världens bästa besök på min religionslektion i dag. Ett gift par har berättat om hur det är att leva som jude i Sverige och de trollband ett fyrtiotal elever i en och en halv timme med sina berättelser, sin mat, sina tavlor, kippor, ljusstakar, sånger, bönesjalar och bilder. Eleverna ville inte gå därifrån och trots att allt utspelade sig på engelska så pratade alla och frågade frågor av hjärtans lust, vilket även gladde besökarna. Alla var nöjda och jag önskar att jag kunde ta in folk på besök hela tiden och jämt. Det är ju det här vi behöver för att förstå både andra och oss själva.

Jag såg första delen av Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar och är alldeles hänförd. Vilken fantastisk filmatisering. Jag har inte läs boken (ännu) men det känns verkligen inte som någon nackdel. Allt stämmer; skådespelarna spelar inte över så där som jag brukar störa mig på i svensk film; det symboliska med de vita älgarna och handavtrycken/namnskrivandet på immad ruta är klockrent; klippen mellan nu och då är lysande... Viktigt ämne i viktig film, så om ni inte har sett den måste ni genast gå till svtplay och åtgärde detta!

Inga kommentarer: