tisdag 30 oktober 2012

Gullåong och avkylningseffekt

- Kan du vara snäll och stänga dörren efter dig, säger jag till fyraåringen.
- Nej! Jag orkar inte. 
Jag stänger dörren och snartåttaåringen håller på att döööö på grund av sin jobbiga lillebror.
- Men nu vill jag spela, säger fyraåringen.
- Men du, om du inte orkar stänga dörren så tror jag inte att du orkar spela heller.
Tystnad i tre och en halv sekund.
- Men mamma... om jag spelar, då behöver jag ju bara röra tummarna, och det orkar jag.

Gullåong.

Storebroren duschade länge efter gårdagens innebandyturnering och funderade efteråt över hur han kunde frysa så mycket trots att han hade duschat så varmt.
- Det är avkylningseffekten, svarade jag och förklarade vad det betydde.
- Okej, avkylningseffekt, sa han. Det ordet ska jag lägga till i min ordsamling.
-Har du en sådan? Vad är det för något?
- Vuxenord.
Nu var det min tur att dö av nyfikenhet.
- Vilka andra ord har du i den samlingen?
- Proviantering...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Barn är underbara! Älskar deras kommentarer och funderingar. Njut, njut, njut...

Anonym sa...

Stor gilla knapp!!! Älskar barns funderingar.