onsdag 13 november 2013

Sällös eller själlös, det är frågan

Jag vann en traderaauktion och kammade således hem en film för 1 kr. Det känns bara fånigt, både för mig och säljaren, så jag bestämde mig för att göra filmen mer värd. Jag betalade in en slant till Unicef och säljaren blev så glad! Jag har gjort så här förr, men den affären var ännu roligare. När vi såg varandras kontaktuppgifter märkte vi att vi bodde 7 km ifrån varandra och tjejen lade filmen i min brevlåda varpå jag erbjöd mig att klistra fast en spänn för henne att ta med sig. Hon tyckte att det var fånigt och tänkte ge mig filmen gratis istället. Då föddes idén om att jag skulle skänka pengar till en organisation och det var hon nöjd med. Nu skänker jag pengar till Unicef vid alla möjliga tillfällen: mors- och fars dag, 100-kronorspresenter, traderaauktioner... 

Femårige sonen vill ha en säl i julklapp. Sälen kan krypa fram på sina labbar, äta fisk (!) och blinka. Göllit. Jättegöllit, men han kostar 999 kr i vanliga fall och 699 kr i nuläget. Jag vägrar. Det är barockt. Jag sade åt sonen tämligen direkt att han kommer att bli sällös i jul. Det kanske gör mig själlös, men jag klarar inte av att köpa en mjukissäl för så mycket pengar. Jag får väl sätta in pengar på sonens terapikonto istället... 



Inga kommentarer: