torsdag 5 juli 2012

Tänk på ett tal

Bibliotekarien ringde och meddelade att jag hade en bok att hämta. Tänk på ett tal, sade hon. Jaha, tänkte jag och tänkte på ett tal. När hon sedan inte sa någonting mer började jag förstå att "Tänk på ett tal" var titeln på själva boken. Jag hade bara glömt av att jag hade beställt den. Tur att jag inte hann säga 472, som jag tänkte.

I övrigt lyser läslusten med sin frånvaro. Bokhögen ligger undangömd och jag känner ingen lust att ta mig an en enda av böckerna. Jag läste en Norah Roberts bara för att kontrollera att jag fortfarande är läskunnig, men det var så knappt det gick. Det kan ha berott på att det var en Norah Roberts också, men man kan aldrig så noga veta.

Födelsedagen förlöpte i matens tecken. Pappa ringde och bjöd på lunch på hembygdsgården och det blev en heldag av det projektet. Just då var han inte riktigt medveten om att det var min födelsedag, men det är en världslig sak. Senare på kvällen hade jag en sittning med Ewa och det är otroligt att så många viktiga saker kan avhandlas, trots att båda verkar lida av en grav form av afasi. Vi tittade vilset på varandra ett flertal gånger under kvällen och fick ursäkta ordbortfallen med allehanda ursäkter. Några samtalsämnen har vi fått rätta till i efterhand via Facebook. Det blev dock en bra födelsedag, allt som allt.

Barnen kom på att de skulle omleraom. Möblera om, alltså. Detta de gjorde och resultatet blev... intressant. Påhittigt. De tänkte utanför boxen, kan man väl lugnt säga.

Inga kommentarer: