fredag 27 juli 2012

Beige. Eller gul?

Jag sitter och gråter heta tårar över takmålningen som har gått i stöpet. Vi har schellackerat och grundat, så långt allt väl, och sedan har vi målat ett färdigstrykningsvarv. Allt som är schellackerat har blivit kritvitt och färgen runt omkring är beige. Nåja, tänkte vi med en forcerad optimism. Det kanske blir skillnad när man målar nästa varv. Vi slutade efter halva taket, eftersom resultatet inte ser ett dugg bättre ut. Det syns inte om man står en bit ifrån, men det är mycket tydligt när man står rakt under det. Jag vill ju ha vita tak, inte fläckvis vita.

Jag ringde till målerifirman för att fråga om råd, men där svarade en tjugofemårig mupp som inte ens verkade förstå vad jag beskrev. - Blir det gult, menar du?
- Ja, alltså, jag sa beige, så om du med beige menar gult, så ja.

Allt är inplastat och täckpapprat och just nu vill jag bara få det här färdigställt så att jag får tillbaka mitt hus och mina golvytor.

Vattenburen färg. Den kanske är bra om du spiller ut den i naturen, men på taket har den ingenting att göra.

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Vattenburen färg har inget att göra på möbler heller. Det är ett smärre h*lvete att få den att täcka - och när det väl ser bra ut så visar det sig att det målade inget tål. Minsta stöt och färgen flagar. Irriterande, det är vad det är.

M sa...

Man hade ju kunnat tänka sig att färg som säljs för ett visst ändamål ska uppfylla vissa krav, men icket. Sedan blir jag galen på att jag inte kan kontakta någon för att försöka fixa det här förrän på måndag. Jag vill fixa det nu. Få ny färg nu. Måla klart nu, helst i går.