onsdag 26 april 2017

Det här med att flytta hemifrån när man är nio år gammal

Nioåringen funderar över hur det ska bli när han flyttar hemifrån. Han vill veta vad vårt hus kostade och när han hörde summan blev ögonen stora.
    "Oj! Då måste jag skaffa ett litet hus."
    "Hur stort hus tror du att du behöver då?"
    "Ja, jag tror att jag behöver ett kök. Kanske ett vardagsrum och någonstans att sova."
    "Tänker du skaffa barn då?"
    "Ja, två tror jag."
    "Mm, men då kanske de behöver var sitt rum eller tänker du att de ska dela?"
    "De kanske kan sova i en våningssäng och då behöver jag inte så många rum."
 
Vad saker kostar och hur han ska skaffa pengar till att köpa alla saker är några av de saker han tänker på just nu. När jag säger att han kommer att behöva ett jobb blir han fundersam, för vad ska han jobba med?

    "Jag tror att jag ska bli förskollärare som mormor och Hanna (moster), men sedan ska jag också jobba i en affär och sälja roliga saker."

Perfekt.

Inga kommentarer: