fredag 13 mars 2009

Idag var jag en kulturfleecjacka...

...i jämförelse med de Gudrun Sjödén-förköpta och de skäggbeprydda kavaj- och loafersbärande människor jag trängts med på scen tre på Norrbottensteaaatern. My God! vilken gott och blandatsamling det där var.

Jag kände mig som en undercoveragent i hemlig tjänst när jag i egenskap av representant för sektorns kulturråd skulle fördjupa mig i utbudet av scenkonst som går att köpa in till skolorna. Jag låtsades höra dit, men var lika fel som en bengalisk tiger på kalfjället. Jag vet inte vad som händer med mig, men jag utvecklar någon allergi och det fullkomligt kryper i kroppen på mig när jag umgås med sådana här människor.

Typ 1: Hej, jag älskar att höra min egen röst och därför ska jag nu se till att vi överskrider den utsatta tiden för att berätta någonting total ointressant.

Typ 2: Hej, jag har inga egna åsikter. Därför ska jag nu upprepa det någon annan sa för några minuter sedan.

Typ 3: Hej, jag vet inte varför jag är här, men jag passar gärna på att ta upp någonting helt irrelevant som får moderatorn att se förvirrad ut.

Typ 4: Kill me, kill me now.

Jag är den sista typen och är precis lika orättvis som det låter. Det är jättebra att det finns så många engagerade människor, det är bara det att jag inte borde låtsas vara en av dem.

Roligt var dock att jag träffade en före detta arbetskamrat och kunde äta lunch med henne och vid sagda lunch hamnade bredvid en före detta kurskamrat där vi konstaterade att det var tio år sedan (!) vi sågs senast. Vi har ju talat om tiden tidigare och ja, den går fort.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det blinkar igenkänningslampor (puh, långt ord) när jag läser detta. Underbart att veta att nån mer än jag är mer eller mindre allergisk mot dylika situationer. Behöver jag tillägga att jag också går under typ 4. Typ.

Anonym sa...

Snörsandaler och skinnlappar på kavajarmbågarna då? Vilken katgori går de under?

M sa...

Ha ha! Snörsandalerna åker fram när det är för varmt för att stoppa ner byxorna i Kuomaskorna. Skinnlappar på kavajerna kan vara rätt tilltalande, enligt mig. Men bara om det är en kavaj av manchester, gärna lite mörkgrön eller så. Måste ha sett det i någon film... Men det är de rabiata kvinnorna vid sådana här tillfällen som driver mig halvt, eller helt, till vansinne!