tisdag 3 mars 2009

Nostalgi-tv

Tv 400 visar Hotellet i repris varje vardag kl. 20.00. Det var på den tiden Harlequin-upplägget fungerade i alla möjliga och omöjliga sammanhang. The Love Boat med besättningen på kryssningsfartyget som tog emot människor; unga, vackra, problemtyngda, och när de gick iland igen var de lite kärare, hade kommit tillrätta med sina bekymmer eller bara kommit till insikt.

Så är det med Hotellet också. Här tas gäster emot för en weekend och blir hotellarbetarnas huvudbry för en kort stund så att världen utanför stannar upp för ett ögonblick. Det är 80-talspuffärmar och av rouge knivskarpt markerade kindben, men inte lika mycket antikt drama som det bjuds på i Dallas m.m.

På tal om antika dramer förresten. I fredags såg jag ett avsnitt av Törnfåglarna med den plågsamt vackra Meggie och den katolske prästen fader de Bricassart som det river och sliter i kroppen på. Åh vad jag tyckte att hon var vacker. Och jobbig. Det är som en blandning av Medea och Oidipus toppat med lite gammal hederlig tantsnusklitteratur.

Som om inte det vore nog såg jag att sexan visar Night rider. Jag har aldrig sett det och har därför trott att det handlade om den forntida David Hasselhoff, men nej, det är en nyinspelning. Min fundering är: fungerar det? Är det någon som tittar på det? Det verkar ju inte ha gått så bra för spin off-serien vad den nu heter som är fortsättningen på Beverly Hills 90210.

Ändå fungerar det. Jag tycker att det är skönt att veta att jag har 50 minuter av "problem men det blir ett lyckligt slut"-garanti framför mig när jag ligger i soffan och barnen precis har somnat. Sedan kan jag tänka att det mesta på TV inte behöver handla om sex och våld, utan faktiskt kan stanna vid kärlek och vardagsproblem.

Nu önskar jag bara att Love boat ska repriseras också. Skönare signaturmelodi får man leta efter:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååh Loveboat!Det var en bra serie.Själv skulle jag önska att A-team repriserades också, eller varför inte "Lilla huset på prärien"?
Ska kolla med syrran om måndag.
Hör av mig!

kram,Frida

Anonym sa...

Det är ju helt Strålande!

Jag brukar kolla Allå´allå´... på jobbet. Har väl inte varit helt förtjust i den humorn, men jag garvar som en tok bara för att min kollega skrattar så vansinnigt gott åt detta.

M*A*S*H är ju annars en favorit.
Ovh Varuhuset...

M sa...

Állå állå är så klassisk att jag inte ens räknar den som nostalgi. Den är fantastisk. Käftsmäll på käftsmäll på tyskarna och Rene som inte är tilltalande alls men som är sexmaskinen bakom bardisken.

Lilla Huset på prärien tittar jag på på YT. Är fortfarande lite förälskad i pappa Charles.