fredag 20 mars 2009

Revolution och evolution, bön och omtanke

Fyraåringens revolution hemma fortsätter. Han vet vad han vill och argumenterar som värsta politikern. Samtidigt kommer han att bli en god samhällsmedborgare som kritiskt granskar och som ifrågasätter, precis som man ska. Det är i alla fall vad skolan vill, om man läser målen med alla kurser.

Lilleman slår på tv:n det första han gör på morgonen och sedan ställer han sig framför den, bredbent, med tv-dosan i handen. Han vet inte vad han gör, men han vet hur han ska göra. Det är nästan lite läskigt vad de vet.

Nu laddar jag för tjejkväll med surströmming och sedan en helg full av... ja, inget. Bara samvaro och batteriladdning. Känns skönt. Bär med mig tungt och lätt, omtanke och önskan om sinnesro. En gammal vän som jag tappat kontakten med har hört av sig. Det känns bra. Andra vänner har det jobbigt och behöver bön och omtanke. Consider it done. Bönen och omtanken sker ständigt. Jag vill tro att det går fram.

3 kommentarer:

Nybliven sa...

Det låter skönt! Om du känner dig minsta lilla rastlös finns en öppning som helgtapetserare hos oss.. ;-D

Ha en underbar energiladdande helg!
Kram på er!

Annas resa sa...

Visst går det fram. Det finna ju tom vetenskapliga studier på detta. Om du nu skulle tvivla...

Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Ja. Precis så känns det. Jag tror väldigt mycket på det där fast jag måste alltid säga dem högt för att de ska funka inbillar jag mig alternativt skriva ned dem. Det är då det har fungerat bäst!