söndag 29 mars 2009

Slumdog millionaire - Vikas Swarup

Läslus(t)en är tillbaka. Jag har inte fått någonting läst på mycket länge. Det är nästan en månad sedan, vilket visar att allting är relativt. Men min mans mått mätt är det inte länge sedan medan jag har hunnit fundera över vad det är för fel på mig.

Ibland längtar jag efter att läsa, men har ingen lust att ta upp en av de böcker jag har liggande hemma. Men nu blev det den här, som vi ska läsa till bokklubben så småningom.

Ram Mohammad Thomas är ett indiskt gatubarn som vinner högsta vinsten i ett frågeprogram, men som arresteras och anklagas för att ha fuskat sig genom tävlingen. För hur kan en slumdog som han kunna svaret på alla frågor? Varje kapitel är en förklaring till hur han kan svaret på helt osannolika saker. I berättelsen väntar också oväntade vändningar - för vad skulle det innebära om den tävlande faktiskt inte är där för att vinna pengar?

1 kommentar:

Annas resa sa...

Var den bra då?
Jag tror att vi har den boken hemma, men den heter "Vem vill bli miljardär?". Fast författaren är den samma och enligt baksidan handlar den om just det du skrivit om.
Daniel fick den i julklapp ett år, men det har aldrig blivit av att läsa den för egen del.

För övrigt tycker jag också att det går trögt med läsningen. AJg ycker min bok är bra, men jag vill ändå inte sätta mig och läsa den. Konstigt.