torsdag 21 januari 2010

Skrällhosta

Å vad jag hatar hosta. Femåringen har börjat skrälla som en gammal Opel och snart följer lungorna med upp. Jag ska ringa till farbror doktorn imorgon och gullbe om hostmedicin. Brukar de vara restriktiva med att skriva ut sådant om de inte får lyssna på lungorna först? Jag hade liksom tänkt att bara få glida in och hämta en flaska av någonting som förr hade en stor röd triangel på etiketten. Han behöver inte slemlösande, utan bara någonting som dämpar. Eller finns det någon gammal huskur som inte innefattar äcklig honung i varmt vatten?

2 kommentarer:

MalinKa sa...

Jag har då fått recept utskrivet till Filip direkt via telefon bara. Fast jag vet inte riktigt ...han gick nog i alla fall i skolan då. Kanske är det hårdare ju yngre barn? Men å andra sidan är ju inte hostmedicin så farligt på det viset.

Maud/En bok om dagen sa...

Och jag fick inte ens något till mig själv via telefonen utan var tvungen att komma in. Fast då var det å andra sidan rätt bra att jag dök upp personligen, för jag behövde tydligen både kortison och andas i manick. Det måste alltså bero på vilken sköterska som har telefonpass just då. ;-/