tisdag 12 januari 2010

På tal om travesti!

Ibland bjudet livet på lite memory: jag talar om travesti igår och så vänds andra travestikortet upp idag. Mina adepter fick en språkuppgift att skriva så många synonymer de kunde på verbet "gå". Efter lunka, lubba, glida, glajda, skrida, skritta, vandra, promenera, hajka, vanka, stappla, valsa, flanera, trippa, promenixa, vackla, traska och några till var det en grupp som försökte sälja in ordet travestera. Det blev underkänt på det försöket, men jag tycker att det är lustigt att det kan gå måååånader utan att ordet travesti nämns och sedan kommer det två gånger på raken.

Memory #2: Jag satt och läste på DN och seglade in på Prosapolisen i hopp om att de hade uppdaterat sidan med någon ny efterlysning. Som den übernörd jag är finner jag prosapolisen ofantligt underhållande. Tyvärr fanns inget nytt under solen där. Jag satte mig och läste vidare på Johan Theorins Skumtimmen (ja, den tar sig lite) då jag plötsligt upptäcker ett fall för just prosapolisen. På sidan 34 i pocketversionen av ovan nämnda bok står det att huvudpersonen Julia får en mobiltelefon av sin syster för att de ska kunna hålla kontakten med varandra, varpå Julia svarar att hon inte vet hur man använder en sådan. Syster skriver ner både pinkod och telefonnummer samt förklarar hur mobilen fungerar. Sjuttio sidor senare ringer telefonen i mörkret och då konstaterar Julia att det är hennes syster, citat "Lena - kanske den enda som kunde Julias mobilnummer".

Detta är formulerat och inskickat, så kanske det blir en uppdatering om prosapolisen träder i tjänst igen?

Inga kommentarer: