fredag 9 juli 2010

Skicka vidare

Jag har två lekgrabbar på övervåningen. Den ene är min och den andre är en kompis till honom. Min pojke var hos kompisen fram till middagstid och efter middagen kom kompisen hit. Det är så härligt att höra dem leka och skratta och bygga med lego medan jag och lillskrutten går omkring här nere och resonerar.

Nere på badstranden kom jag i samspråk med en annan kvinna om barn och böcker och hur barnen hittar nya favoriter att läsa. Barn vill läsa, men ibland vet de bara inte vad. Hon beskrev också hur hennes barn gärna läste bokserier; på så sätt har de nästa boktitel given och då spelar det ingen roll att en bok inte är riktigt lika bra som den förra. När bokserien är utläst är det däremot svårare att hitta något nytt.

Jag fick en sådan fin liten bok från Rabén och Sjögren, Hej vacker av Ann-Helén Laestadius, som jag i dag lämnat över till en tjej som borde vara i rätt ålder. Nu blir det spännande att höra vad hon tycker om den. Gymnasieelever känner jag att jag har större koll på, men högstadiet är inte alls lika självklart för mig att avläsa vilka böcker som kan vara aktuella. Boten mot detta? Läsa, läsa, läsa.

Inga kommentarer: