fredag 16 juli 2010

Mörkläggningstunnel

Barnen har tagit en Ikeaförpackning från en mörkläggningsgardin och ställt upp den mot soffans armstöd. Nu kör de småbilar genom den och iakttar gång efter annan hur långt bilarna kör och sedan följer en analys av hur den ena eller den andra sladdade.

Femåringen ville lägga en svart fleecefilt över plastförpackningen för att skapa en mörk tunnel och vad svarar jag?
- Det går nog inte.
Jag såg framför mig hur filten skulle halka av. Och visst gjorde den det, men det kan han ju få upptäcka själv. Jag såg framför mig hur femåringen skulle bli irriterad och arg när filten åkte ner och jag ville slippa detta.
- Men vi kan ju pröva, föreslog han ändå och nu ligger filten där, snällt och fint.

Jag började morgonen med att ringa till Trafikverket för att framföra mitt ärende från gårdagen. Jag talade med en mycket trevlig man som lyssnade och resonerade om vad problemet kunde bero på och vad man kan göra åt det. Nu överlämnar jag ärendet i hans (förhoppningsvis) kompetenta händer och hoppas på en bättring.

3 kommentarer:

Andreas sa...

Hoppas de hittar en lösning som (om det blir fortsatta farthinder)går att passera utan att köra långt UNDER de 50km/t som är gällande på ifrågavarande vägavsnitt. Åter igen - jag har full försåelse för att de finns där och varför, men jag har oerhört svårt för just den där typen av fartgupp. Kör man fortare än 30km/h så smäller det och för undertecknad som emellanåt kör V70 (dock blå till färgen reds. amn) så har dessa en väldigt negativ inverkan på framvagnen som på nyss nämnda bilmodell är oerhört underdimensionerad, åtminstone enligt undertecknad.

M sa...

Jag försvarar inte utförandet av väghindren på något sätt och håller med om att det smäller. Jag vet inte om jag försvarar farthinder av det mer konstanta slaget heller, eftersom det är den oerhörda ilska hos biltrafikanter som gör mig livrädd.

Det är bara det att jag tycker väldigt mycket om att ha min man i livet. Och mina barn. Själv vill jag väldigt gärna hinna njuta av förvärvade pensionspengar och besparingar. Mitt förslag är att förlänga 50-sträckan samt göra någon sorts asfalterad gång och cykelbana på den befintliga vägen. På så sätt blir vägen ordentligt mycket smalare (vilket kan vara avskräckande) samt att gång- och cykeltrafikanter blir mer fredade.

Andreas sa...

Framför detta när du ringer Trafikverket! 50-sträcka och gång/cykcelväg hela vägen upp till skolan. Gärna gång/cykelväg från Tallbacken också!