tisdag 13 juli 2010

Äppelknyckarjazz

Det blir massor av äpplen i år. Också. Hur mycket som helst. De senaste åren har det blivit drygt 800 äpplen på tre träd, men tyvärr har de varit angripna av något som jag inte orkat googla för att ta reda på vad det kan vara.

Fördelen med äpplen är att jag som är allergisk mot dem faktiskt kan äta av den egna skörden. Det är en av årets höjdpunkter att få sätta tänderna i ett frasigt äpple och sedan inte känna hur allt börjar klia och svälla igen.

Nackdelen är att jag inte kan ta reda på allt. Mamma tar en del och svärmor tar en annan del. Resten har jag ställt i påsar på jobbet. Svägerskan föreslog att jag skulle göra som man gör i Stockholm: ställa ut det på vägen så att den som passerar får plocka med sig. Jag funderade på det en stund, men såg bara äppelmos framför mig. Så infekterad som trafiksituationen i den här byn är skulle väl någon få för sig att det var en fälla och därför köra över påsarna.

Annars kanske någon vill knycka äpplen och sjunga jazz i min trädgård? Välkommen i så fall.

1 kommentar:

Annas resa sa...

Ett tips från mig som också bara tål "hemmeäpplen" är att köpa ekologiska äpplen. De kan även jag tåla och det skrämmer mig, när jag tänker på allsköns skit som i så fall finns i vanliga äpplen.

Laddad för fest!?